Volgens het NSC ligt hun focus op ‘goed bestuur’ en ‘transparantie’, maar dat geldt niet voor transgender personen. Dat bleek toen het NSC samen met de SGP een motie indiende tegen de versoepeling van de ‘Transgenderwet’. De motie houdt in dat er geen debat is, dat het wetsvoorstel niet wordt behandeld en ook dat het wordt ingetrokken.
De vernieuwing van de Transgenderwet verbetert het proces om je geslacht te laten wijzigen op je ID. Zo heb je geen (vaak dure) verklaring van een arts of psycholoog meer nodig, maar kun je na een verplichte wachttijd je ID laten aanpassen. Ook jongeren onder de zestien kunnen met de nieuwe wet na toestemming van hun ouders via de rechter een wijziging aanvragen. Zulke wijzigingen zijn al in 12 andere Europese landen ingevoerd; Nederland loopt hierbij achter.
Het NSC keert zich op drie punten tegen het wetsvoorstel. Laten we deze drie punten analyseren.
Het eerste punt is de deskundigenverklaring. Op dit moment heeft men nog steeds de deskundigenverklaring nodig van een gespecialiseerde arts of psycholoog. Dit is een verklaring waarmee zowel het geslacht als de naam kunnen worden veranderd.
Deze verklaringen krijgt men niet zomaar. De genderpoli’s in Nederland kunnen de vraag naar zorg niet aan en de wachttijden worden niet in dagen of maanden maar in jaren geteld. Zo’n verklaring krijgt men dus vaak pas na meerdere jaren wachten.
Het NSC vindt deze verklaring ‘essentieel’ omdat het volgens hen vooral zo is dat transgender jongeren soms simpelweg ‘in de war’ zijn en begeleiding nodig hebben. De deskundigen die de verklaringen geven zijn het hier niet mee eens. De mensen die de verklaring willen hebben, hebben er jarenlang over nagedacht en jaren op gewacht. Dit zijn geen spontane keuzes – deze jongeren zijn niet in een tijdelijke verwarde fase.
Ten tweede is het NSC bang voor de ‘juridische consequenties’ die kunnen volgen uit het veranderen van iemands geslacht. Ze zijn bang dat de geslachtsregistratie te belangrijk is om over te laten aan zelfidentificatie. Feitelijk is dit niet belangrijk: de geslachtsaanduiding wordt voornamelijk gebruikt voor de Basisregistratie Personen (BRP). Scholen, banken, zorgverzekeraars en andere instanties gebruiken de BRP om gemakkelijk informatie van personen over te kunnen nemen. Verder bepaalt de geslachtsaanduiding wat er op iemands paspoort of identiteitsbewijs staat. Dit zijn geen kwesties die leiden tot zware juridische problemen. Het veranderen van de geslachtsaanduiding maakt veel mensen gelukkiger, terwijl het nul effect heeft op mensen die al blij zijn met wat er op hun ID staat.
Als laatste wordt er simpelweg angst gezaaid over mensen die de versoepeling van de Transgenderwet zouden misbruiken voor ‘kwade doeleinden’. Het NSC beweert dat mensen de wetgeving zouden misbruiken om bijvoorbeeld vrouwentoiletten of vrouwengevangenissen binnen te dringen. Dit soort retoriek wordt vaak gebruikt, maar is simpelweg klinkklare onzin. Men heeft geen paspoort nodig om een toilet binnen te gaan en het is niet de BRP die bepaalt of je in een vrouwengevangenis terechtkomt. Verder maakt het mensen die zedendelicten begaan helemaal niet uit of zij wel of niet in een vrouwentoilet horen te zijn. Dit soort praat schept een fictief beeld van kwaadwillende transgender mensen die vrouwen lastig willen vallen, en zorgt daarmee voor nog meer risico’s voor de transgendergemeenschap.
Verschillende belangengroepen probeerden deze punten aan te vechten, maar het NSC ging pas in gesprek na het invoeren van de motie. Dit was een kort gesprek van een half uur waarin niet werd geluisterd en waarin het NSC zei dat zij sowieso de motie gingen indienen. Er werd niet gesproken met de mensen op wie het wetsvoorstel effect zou hebben, of met de experts die weten hoe het systeem in zijn werk gaat. Deze mensen waren niet van belang voor de NSC.
Veel mensen in de media waren verontwaardigd en verbaasd. Het NSC beweert immers dat zij voor ‘goed bestuur’ staan en willen luisteren naar mensen, maar de motie is totaal niet in lijn met die idealen. Als communisten delen wij de verbazing van de media niet, het NSC laat zijn masker vallen en onthult het open geheim – dat het NSC niet anders is dan andere burgerlijke partijen. Net zoals de andere burgerlijke partijen bedient het NSC zich van reactionaire demagogie om de dalende populariteit in de peilingen tegen te gaan, dit keer over de rug van trans mensen heen.
Minister Weerwind van het demissionair kabinet-Rutte IV had de motie niet uitgevoerd, maar het nieuwe kabinet-Schoof zal dat wel doen. Dat deze versoepeling niet wordt uitgevoerd is een schandalige zet – de zoveelste aanval op trans mensen in Nederland. Trans mensen verdienen het om hun eigen keuzes te kunnen maken, zonder economische en wettelijke obstakels. Dat is waar we als communisten voor vechten!